
Regulamin
Regulamin przyznawania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami.
I.Czym jest Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami jest znakiem jakości Stowarzyszenia Zarządców i Administratorów Nieruchomości w Krakowie (dalej SZAN w Krakowie lub Stowarzyszenie) i może być przyznawany wyłącznie członkom Stowarzyszenia.
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami (dalej certyfikat) potwierdza, że zarządca nieruchomości funkcjonuje zgodnie z najlepszymi standardami zarówno pod względem przestrzegania obowiązujących przepisów jak i obsługi klientów.
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami ma postać dyplomu.
- Zarządca nieruchomości ma prawo używać znaku graficznego Certyfikatu w celach reklamowych i informacyjnych w okresie jego ważności .
- Lista zarządców, który otrzymali Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami zamieszczana jest na stronie internetowej Stowarzyszenia.
- Zarządcy, którzy otrzymali Certyfikat, wyrażają zgodę na kontrolę przedłożonych dokumentów oraz przeprowadzenie audytu przez Zespół Certyfikujący w trakcie trwania ważności Certyfikatu.
II.Instytucja przyznająca Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami przyznawany jest przez Zespół Certyfikujący.
- Zarząd Stowarzyszenia powołuje Zespół Certyfikujący (kapitułę) liczący do 10 osób, składający się z członków SZAN oraz partnerów z wybranych kategorii np. ubezpieczenia .
- Pracom Zespołu Certyfikującego przewodniczy Przewodniczący Zespołu.
- Członkowie Zespołu Certyfikującego nie mogą ubiegać się o Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami w czasie gdy są Członkami Zespołu Certyfikującego.
III.Zarządcy uprawnieni do otrzymywania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami.
Certyfikat przyznawany jest zarządcom, którzy spełniają następujące kryteria:
a) Członkostwo w Stowarzyszeniu Zarządców i Administratorów Nieruchomości w Krakowie
Warunkiem koniecznym w ubieganiu się o nadanie Certyfikatu jest bycie członkiem Stowarzyszenia a nadto przestrzeganie zapisów statutu, uchwał i regulaminów oraz standardów zawodowych Członków Stowarzyszenia Zarządców i Administratorów Nieruchomości w Krakowie.
b) Podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Udokumentowane szkolenia w wymiarze co najmniej 24 godzin edukacyjnych w ciągu roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym zarządca ubiega się o certyfikat lub w roku bieżącym jeżeli liczba godzin szkoleń do dnia złożenia wniosku o certyfikat wynosi co najmniej 24.
c) Odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Posiadanie obowiązkowego ubezpieczenia OC w wysokości adekwatnej do możliwej szkody (ocena partnera z kategorii ubezpieczenia), brak wpisu na listę dłużników, Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, nie starsze niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o przyznanie certyfikatu.
d) Dbałość o bezpieczeństwo danych osobowych właścicieli nieruchomości
Przestrzeganie postanowień ustawy o ochronie danych osobowych. Zarządca powinien przedstawić dowód na posiadanie podpisanej umowy z biurem rachunkowym, ewentualnie w przypadku prowadzenia księgowości samodzielnie, dowody posiadania oryginalnego oprogramowania na komputerze na którym prowadzona jest ewidencja (system operacyjny, programy biurowe, dedykowane programy rachunkowe).
e) Utrzymywanie dobrej komunikacji z właścicielami nieruchomości.
Dysponowanie informatycznym systemem wymiany informacji z właścicielami nieruchomości lub posiadanie innej sprawnej formy komunikacji.
f) Wdrażanie modernizacji i remontów podległych nieruchomości.
Udokumentowanie aktywności Zarządcy w zakresie znaczącej modernizacji lub remontu podległych nieruchomości, w okresie ostatnich 12 miesięcy.
IV.Procedura przyznawania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami
- Proces certyfikacji otwierany jest po otrzymaniu przez Zespół Certyfikujący formularza aplikacyjnego Certyfikatu.
- Formularz aplikacyjny należy złożyć w siedzibie Stowarzyszenia lub przesłać pocztą na adres Stowarzyszenia.
- Zespół Certyfikujący ma prawo weryfikacji treści zgłoszenia otrzymanego od zarządcy w drodze wizytacji , a także dokonywania kontroli w czasie obowiązywania Certyfikatu.
- Zespół Certyfikujący dokonuje oceny spełnienia poszczególnych kryteriów przez zarządcę ubiegającego się o certyfikat na podstawie złożonych dokumentów i oświadczeń. W przypadkach uzasadnionych może przeprowadzić dodatkową rozmowę z zarządcą lub dokonać kontroli prawdziwości zgromadzonych informacji i dokumentów . Następnie wyceniany jest poziom spełnienia poszczególnych kryteriów w punktacji od 1 do 10. O przyznaniu lub odmowie przyznania certyfikatu decyduje suma punktów uzyskanych w poszczególnych kategoriach. Osoby, które uzyskają 42 i więcej punktów otrzymują certyfikat.
- W przypadku odmowy przyznania danemu zarządcy certyfikatu, Zespół Certyfikacyjny wskazuje powody na piśmie.
- Zarząd Stowarzyszenia ogłasza na stronie SZAN listę zarządców, którym został przyznany Certyfikat, w terminie do 7 dni od daty przyznania Certyfikatu.
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami jest ważny do dnia wygaśnięcia przedstawionej polisy oc, nie dłużej niż 1 rok od daty wydania i może być odnawiany na wniosek zainteresowanego zarządcy w oparciu o zaktualizowane informacje i dokumenty na podstawie aktualnie obowiązujących kryteriów.
- Kryteria Certyfikatu mogą ulec zmianie.
- Jeśli w danym roku kalendarzowym którekolwiek z kryteriów nadawania Certyfikatu ulegnie zmianie lub pojawi się nowe kryterium, Stowarzyszenie ogłasza zmianę do końca kwartału, w którym zmieniono kryteria. Nowe kryteria obowiązują od kolejnego kwartału.
- Zarządca, który w chwili zmiany kryteriów posiada ważny Certyfikat nie jest zobowiązany do spełnienia nowych kryteriów do końca ważności certyfikatu.
V.Utrata Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w Zarządzaniu i Administrowaniu Nieruchomościami
- W przypadku naruszenia przez zarządcę któregokolwiek z kryteriów Certyfikatu Zespołowi Certyfikującemu przysługuje prawo odebrania Certyfikatu po uprzednim zbadaniu i określeniu odstępstw od wymogów na piśmie.
- Zarządca, który utracił Certyfikat może ponownie złożyć wniosek o jego przyznanie po spełnieniu kryteriów zawartych w punkcie III niniejszego regulaminu.
- Uprawnieni do wystąpienia z wnioskiem o cofnięcie Certyfikatu są członkowie Zespołu Certyfikującego, członkowie Stowarzyszenia oraz osoby nie zrzeszone, które udokumentują nie spełnianie kryteriów.
VI.Wymagane dokumenty zgłoszeniowe
- Wypełniony wniosek o wydanie Certyfikatu.
- Dokumenty potwierdzające zrealizowanie obowiązku doskonalenia zawodowego w wymiarze 24 godzin edukacyjnych, za rok kalendarzowy poprzedzający złożenie wniosku.
- Dokumenty potwierdzające zawarcie polisy ubezpieczeniowej OC
- Oświadczenie o braku wpisów na listę dłużników.
- Oświadczenie o niekaralności.
- Dokumenty potwierdzające aktywność Zarządcy w zakresie znaczącej modernizacji lub remontu podległych nieruchomości.
- Oświadczenie o spełnieniu pozostałych kryteriów